Problem z dostawcami internetu w UK

Problem z dostawcami internetu w UK

Artykuł ten nawiązuje do wpisu o tym jak dostawcy telefonii komórkowej w UK robią w balona swoich klientów, w którym opisuję jak trzy firmy telefoniczne zawyżają rachunki za usługi. Tym razem sprawdzimy co robią dostwacy internetu aby zwiększyć swoje zyski i co my, ich klienci, możemy zrobić aby się przed tym obronić.

Od razu wyjaśnijmy na czym polega wspomniany „problem z dostawcami internetu”. Otóż jest to pewna strategia marketingowa polegająca na tym, że aby przyciągnąć nowych klientów na wstępie oferuje im się niskie ceny. Następnie, w momencie zakończenia kontraktu, ceny drastycznie idą w górę. Firmy liczą na to, że klienci albo nie zauważą podwyżki albo nie będzie im się chciało szukać tańszych rozwiązań. Najczęściej właśnie tak się dzieje. Doprowadza to do odrobinę paradoksalnej sytuacji: lojalni klienci ponoszą karę za to, że korzystają z usług firmy przez dłuższy okres.

Opisany mechanizm odbywa się zgodnie z prawem: klient już na samym początku jest informowany o czekających go podwyżkach. Wydaje mi się też, że nie ma tutaj większych powodów do krytyki i narzekań. Każda firma ma prawo ustalać własny cennik ale nie oznacza to, że klient zawsze musi korzystać z jej usług. Zadaniem firmy jest maksymalizacja zysków natomiast naszym zadaniem jest dbanie o budżet domowy 

Jak wysokie są wspomniane podwyżki cen? Jeżli są niewielkie to być może nie warto się tym przejmować? Zrobiłem małe zestawienie prezentujące ceny popularnych pakietów internetu w UK. Wyniki w tebeli poniżej.

Podwyżki cen za dostęp do internetu po zakończeniu kontraktu:

         
Łącza o prędkości do 17Mbps
Post Office Unlimited Broadband £19 18 miesięcy £28 47.37%
TalkTalk Fast Broadband £19.95 12 miesięcy £27 35.34%
Sky Unlimited Broadband £20 12 miesięcy £28.99 44.95%
EE Unlimited Broadband £21.50 18 miesięcy £30 39.53%
BT Unlimited Broadband £26.99 18 miesięcy £42.99 59.28%
Łącza o prędkości do 38Mbps i szybsze
Plusnet Unlimited Fibre £24.99 18 miesięcy £33.98 35.97%
Virgin VIVID 50 fibre broadband £27 12 miesięcy £33 22.22%
TalkTalk Faster Fibre £27.50 18 miesięcy £33.50 21.81%
Post Office Unlimited Fibre Broadband £28 18 miesięcy £36 28.57%
BT Unlimited Infinity £29.99 18 miesięcy £41.99 40.01%

Jak widzimy ceny znacznie wzrastają w momencie gdy kontrakt się kończy. Średnio ten wzrost wynosi mniej więcej 20% ale w skrajnych wypadkach niemal 60% czyli w ciągu kilku lat zupełnie niepotrzebnie zapłacimy nawet kilkaset funtów więcej. Wydaje mi się, że skoro firma świadczyła usługę przez 18 miesięcy to musiała na tym coś zarabiać i podwyżka 30-60% nie jest uzasadniona. Oferowana prędkość łącza np. w ogóle się nie zmienia, jakość świadczonej usługi nie wzrasta o 30-60%. Jako klienci firmy możemy albo pogodzić się z tą podwyżką albo coś z tym zrobić. Poniżej kilka możliwych rozwiązań.

 

Co robić aby płacić mniej za internet?

 

Istnieje kilka sposobów, które możemy wykorzystać aby opóźnić tą podwyżkę cen albo w ogóle jej uniknąć. Wśród ofert dostępu do internetu odnajdziemy te z 12 miesiącami kontraktu ale i również takie pakiety, które oferują 18 miesięcy kontraktu. Wybierając dłuższy kontrakt obniżamy odrobinę ryzyko wcześniejszej podwyżki cen. Jest to nadal możliwe, nawet w trakcie kontraktu, ale aktualnie dwie firmy gwarantują, że cena nie zmieni się w trakcie trwania kontraktu. Te firmy to Post Office i Talktalk. Reasumując, wybierajmy długie kontrakty i firmy gwarantujące niezmienność cen w trakcie ich trwania.

Często jednak kontrakt dobiega końca i cena automatycznie wzrasta. Co wtedy zrobić? Mamy do wyboru dwie drogi: możemy albo negocjować cenę z aktualnym dostawcą albo podpisać nowy kontrakt z firmą oferującą lepsze warunki.

 

Negocjacje z dotychczasowym dostawcą internetu

 

Zanim zadzwonimy do firmy warto sprawdzić aktualne ceny i dowiedzieć się, co oferuje firma nowym klientom i jakie są propozycje innych dostawców. Te informacje pomogą nam negocjacjach. Ceny pakietów internet w UK bardzo łatwo sprawdzić. Można skorzystać z tabeli porównujących oferty w naszym serwisie: Tani internet w UK i Szybki internet w UK lub odwiedzić jedną ze stron: uswitch.com, broadbandchoices.co.uk lub cable.co.uk. Mając informacje o cenach dzwonimy do swojego dostawcy, pytamy dlaczego chce podnieść cenę i informujemy o cenach dla nowych klientów oraz cenach konkurencji. Prosimy o obniżenie ceny i grzecznie informujemy, że jeżeli tego nie zrobi przejdziemy do konkurencji.

Sposób ten jest bardzo skuteczny i większość firm obniży nam cenę jeśli zgodzimy się podpisać kontrakt. Oczywiście musimy wtedy podjąć decyzję, czy propozycja firmy jest dobra. Jeżeli obniżka ceny jest nieznaczna lub firma w ogóle nie zgadza sie na zmianę ceny, nie pozostaje nam nic innego jak przejść do innego dostawcy.

 

Przejście do innej firmy

 

I w tym wypadku oczywiście warto sprawdzić (tani internet w UKszybki internet w UK, porównywarki cen, strony cashback) i wybrać odpowiedni pakiet. Przed wysłaniem zgłoszenia sprawdźmy kiedy dokładnie kończy się nasz kontrakt i wybierzmy datę rozpoczęcia nowej usługi tuż po jego zakończeniu. Jeżeli np. nasz kontrakt z jedną firmą kończy się 6 listopada to możemy ustawić datę rozpoczęcia usługi u nowej firmy na 7 listopada. Nie czekajmy na ostatnią chwilę, uruchomienie usługi trwa kilka tygodni więc najlepiej złożyć zamówienie około 2 tygodni wcześniej określając jednak datę startu nowej usługi na moment, w którym stary kontrakt nas nie obowiązuje. Jeżeli przechodzimy z jednej firmy do drugiej w obrębie sieci Openreach (czyli w obrębie jednej z firm: EE, TalkTalk, Sky, Vodafone, Plusnet, BT) to nie musimy nawet informować o zmianie starej firmy. Nowy dostawca zajmie się wszystkimi formalnościami.

Jeżeli jednak przechodzimy do lub z Virgin Media, musimy poinformować starego dostawcę. Jeżeli data przejścia z jednej do drugiej firmy wypadnie w środku miesiąca (powiedzmy kontrakt nasz skończył się 15 listopada a my przeszliśmy do nowej firmy 1 grudnia), dotychczasowy dostawca, który pobrał nam pieniądze z konta za cały miesiąc powinien oddać z powrotem część pieniędzy (w tym wypadku za połowę miesiąca). Jeżeli nie otrzymamy zwrotu, upomnijmy się o niego.

Na koniec kilka informacji jak „dobrze wybrać dostawcę internetu”. Jeżeli naszym celem są oszczędności to oczywiście cena usługi będzie dla nas ważna ale nie musi być jedyny czynnik, który weźmiemy pod uwagę. Równie ważnym jest jakość samej usługi, moim zdaniem warto odrobine dopłacić aby mieć stabilne łącze albo firmę z dobrą obsługą klienta, która szybko zareaguje w razie problemów. Szukając dobrego dostawcy internetu w UK możemy porównać opinie o firmach w serwisach z recenzjami (chyba Trustpilot.com jest największą tego typu firmą). Dobrym sposobem jest również zapytanie naszych znajomych i przyjaciół z usług jakiej firmy korzystają, ile płacą co miesiąc i czy są zadowoleni z firmy.

Tyle tym razem, mam nadzieję, że te informacje się przydadzą i pomogą w obniżeniu rachunków za internet w UK. Jak zawsze zachęcam do zadawania pytań, dzielenia się informacjami o dostawcach internetu i wyrażania swoich opinii o wpisie w komentarzach poniżej. Dzięki z góry!

 

https://www.smartpolak.co.uk/problem-z-dostawcami-internetu-w-uk/

 

Dołącz do dyskusji:

Komentujesz jako